Hlavně pozitivně

Jak se zbavit omezujících přesvědčení

15. 7. 2014

Tento článek navazuje na článek Omezující přesvědčení – bez něj vám asi nebude dávat moc smysl, doporučuji ho tedy přečíst.

Máte? Tak tedy kontrolní otázka: Proč je dobré pracovat se svými přesvědčeními a měnit omezující za posilující?

Kontrolní odpověď: Protože abychom dosáhli svého cíle, je nezbytné mít ohledně něj převážně posilující přesvědčení.

Nevědomě s přesvědčeními pracujeme pořád

Zpravidla se svými přesvědčeními pracujeme nevědomě. Třeba když chce švarný jinoch oslovovat hezká děvčata, bojí se toho, ale dokope se k tomu a dělá to, časem se toho bát přestane. Proč? „Zvyknul si na to, ne?“ Jo, a to v sobě obnáší právě tu změnu přesvědčení. Zjistil asi mimo jiné, že ho žádná nekousne (např. omezující přesvědčení předtím: bude to trapné, posilující přesvědčení potom: je to většinou sranda).

A teď vědomě

Popíšu tady postup, který mi během pár minut pomohl vstávat dřív, zbavit se workoholismu, přestat pomlouvat, každodenně meditovat atd.

Předně: nezbavuju se omezujících přesvědečení, ale posiluju ta posilující. A soustředím se tak na to, co chci, ne na to, co nechci. Na ta omezující pak časem úplně zapomenu, ztratí pro mě význam, už je nemám jako pravdu.

Krok za krokem

  1. Zvolím si oblast, kterou chci řešit. Např. spánek.
  2. Sepíšu si, čemu ohledně dané věci věřím. Mě už napadají většinou právě ta omezující přesvědčení, ale není nutno. Např. jít spát před půlnocí je zbytečně brzo.
  3. Označím si, co z toho je omezující přesvědčení (a nemusí to být nutně věc, která není pravda, viz minulý článek).
  4. Projdu omezující přesvědčení po jednom a o každém si od srdce zapochybuju. Ptám se „fakt to tak je? Vždycky?“ apod., hledám protipříklady (kdy se mi to v minulosti už stalo jinak, jak to mají/dělají úspěšní lidi v dané oblasti). Např. před týdnem jsem šel vlastně spát v 11 a o to líp se mi pak vstávalo.
  5. Sepíšu si posilující přesvědčení, ke každému omezujícímu aspoň jedno, často ale víc – nemusí to být přesný protiklad, musí být hlavně uvěřitelná a posilující. Např. nejlepší je chodit spát s přicházející únavou, je jedno, kolik je hodin.
  6. Hledám si důkazy pro právě sepsaná posilující přesvědčení, stejně jako jsem předtím pochyboval o těch omezujících – důkazy z minulosti. Některá omezující přesvědčení takto padnou hned, stačí ten aha moment způsobený tímto soupisem a hledáním (proti)důkazů, některá vyžadují delší čas (viz dále).
  7. Sepsaná posilující přesvědčení si uložím do hlavy (pomalu si je přečtu, třeba i několikrát, popřemýšlím o nich).
  8. Důležité: hledám si důkazy v přítomnosti, všímám si toho v běžném životě („aha, dyť ono je to fakt takhle, proč jsem to předtím neviděl?“) – někdy stačí jeden, někdy je jich potřeba víc, s každým z nich se ale nové přesvědčení posiluje, až časem to staré už nebude mít žádnou váhu (už tomu nebudu věřit, tzn. už mě nebude omezovat). Soustředím se na posilující přesvědčení, protože to jsou zároveň „protidůkazy“ proti těm omezujícím a protože na ta omezující se soustředit nechci. Důkazy je dobré si i aktivně vytvářet (zažiju jich pak víc a celé to půjde o to rychleji). Např. půjdu dneska spát cca v 11, nebudu to protahovat děláním zbytečností, jako obvykle.
  9. Po čase (měsíc, dva) si ten soupis přesvědčení přečtu znovu, u většiny omezujících se divím, jak jsem tomu mohl věřit (intenzivní divení se je na místě) a u posilujících moudře pokyvuju hlavou jako že „to je přece jasné“ (a ono u většiny opravdu je).
  10. Sepíšu si znovu svá beliefs v dané oblasti, nedívám se na původní seznam, bude to jiné, posilujících bude po té době pravděpodobně méně, zpravidla ale nějaké přibude.

A to je vše. Možná je těch kroků moc, ale je to jednodušší, než se zdá.

Pokud jste se pročetli až sem, pak předpokládám, že vás toto téma zajímá – takže vás zvu, přijďte si tyto věci vyzkoušet prakticky, a to na Naučmese kurz Co vás brzdí a jak se toho zbavit?. Troufám si tvrdit, že se tam toho naučíte víc než ze článku na blogu :)

Račte dále: